dagelijkse gewoonten
Hoe voorkom je een rommelige werkplek na het opruimen?
Stel een opruim ritueel op voor een blijvend opgeruimde werkplek
Waarom is het belangrijk om te voorkomen dat je werkplek opnieuw rommelig wordt na het opruimen?
Een rommelige werkplek kan leiden tot een afname van productiviteit omdat je tijd moet besteden aan het zoeken naar spullen in plaats van aan het werk zelf. Een opgeruimde werkplek kan ervoor zorgen dat je je beter kunt concentreren en efficiënter kunt werken.
Ook kan het leiden tot stress en frustratie. Als je constant tijd moet besteden aan het opruimen van je werkplek, kan dit leiden tot gevoelens van overweldiging en een gebrek aan controle. Door te voorkomen dat je werkplek opnieuw rommelig wordt, kun je deze negatieve gevoelens verminderen.
Tot slot stelt een opgeruimde werkplek je in staat, de volgende dag met een schone lei te beginnen. Eindig je werkdag met een simpele taak, leeg je prullenbak.
Maak een opruimplan en zet dit om in gewoonten
Door iedere dag dezelfde taak te doen, het legen van je prullenbak bijvoorbeeld, slijt dat in als een gewoonte. Als je daar iedere week een schoonmaakbeurt aan toevoegt, krijgt rommel geen kans om zich op te hopen op je werkplek.
Neem het in op je dagelijkse planning van werkzaamheden. De eerste keer duurt wellicht langer om te ruimen. Dat is dan een op zichzelf staande taak. Naarmate je dit vaker inplant en blijft doen, is het een kleine dagelijkse taak. En uiteindelijk een gewoonte waar je niet meer over na hoeft te denken. Tandenpoetsen doe je waarschijnlijk ook 2x per dag en dat zie je niet meer als taak.
Maak gebruik van opbergsystemen om rommel op te ruimen en te organiseren
Heb jij een rommelmagneet? Vaak is er een plek op je bureau of in je werkkamer waar zich rommeltjes verzamelen. Een ‘junk-drawer’, een stapel met dingen die ‘weg moeten’ of juist bewaard blijven, maar je hebt het nog niet gedaan. Dit kan een fysieke stapel zijn, maar ook op je computer kunnen zulke plekken zijn. Note-to-self: 20 opstaande tabbladen in je browser bijvoorbeeld…
Een ladeverdeling kan helpen om overzicht te houden. Maak een aangewezen plek voor op te ruimen spullen, een open krat op box kan daar prima voor dienen. Let er dan op dat spullen daar niet permanent opstapelen. Stapels werken drukkend, letterlijk! Samen met het legen van je prullenbak, zorg er voor dat de stapel aan het einde opgeruimd wordt. Maak het niet een opbergplaats.
Maak bewuste beslissingen over wat je moet houden en wat je weg moet gooien
Aandacht werkt. Dus een bewuste aanpak voor het opruimen van je werkplek is slim. Je kunt je afvragen of je iets wat je al zo veel tijd (6 maanden) niet hebt gebruikt nog nuttig is op die plek. Misschien is het slimmer om het ergens anders op te ruimen, of om de zoveel tijd te rouleren. Spullen die je veel gebruikt, pennen houdt je binnen handbereik in de pennenbak, andere spullen kunnen een plek wat verder weg krijgen. Mijn voorgaande journals staan in een kast, de journals waar ik nu in werk, liggen op m’n bureau. Een nog te lezen magazine hang je in de boekhanger, niet alleen mooi om naar te kijken, het nodigt ook uit om tijd te nemen het te lezen.
Een ander idee om te bepalen of iets op je werkplek mag blijven is, één er in is één eruit. Ik heb veel boeken en ik lees graag nieuwe boeken (dit kunnen ook 2e handse zijn ?) Om ruimte te maken voor nieuwe boeken geef ik boeken weg. Titels die me niet meer aanspreken of waar ik niets meer met het onderwerp heb, die breng ik naar Beer, een koffiekafeetje een straat verderop. Wellicht heeft iemand anders er op dit moment in z’n/haar leven wat aan.
Conclusie, dit wil je toch elke dag
Een opgeruimde werkplek helpt bij het verhogen van productiviteit en verminderen van stress. Kleine dagelijkse handelingen helpen om het niet alleen vandaag opgeruimd te houden, het heeft een stapel effect, het wordt makkelijker en kost minder en uiteindelijk geen moeite om het vol te houden. Het is een klein vliegwiel met een groot effect. Het opgeruimde gevoel verspreidt zich ook naar je mentale toestand als je op een opgeruimde plek werkt.
Tip
Om de eerste stap te nemen naar een opgeruimde werkplek, kun je iemand vragen om te helpen opruimen. Een vriendin is niet zo emotioneel verbonden aan jouw spullen en kan helpen om makkelijker afstand te doen van overbodigheden. Een opruimcoach is een leuk cadeau voor jezelf als beloning na een te vieren succes.
Om van je werkplek een winstgevende werkplek te maken kan ik je helpen om jouw werkplek te optimaliseren. Een energetisch recept voor balans en focus op de plek waar jij werkt. Neem contact met me op voor een inleidend gesprek.
MIS NIKS MEER
Ontvang maandelijks de Post by gitte op je digitale deurmat. Vol met inspirerende artikelen, leuke dingen voor de mens en erop uit tips, de Artist Date tips, en nog veel meer! Schrijf je in voor Post by gitte en je hoeft nooit meer iets te missen.